Regeneracja DPF FAP

Jakie są potencjalne konsekwencje zaniedbania regeneracji filtra DPF/FAP zarówno pod względem wydajności pojazdu, jak i emisji spalin?

Zanieczyszczenie powietrza jest ostatnio głównym tematem dyskusji, a Polska jest jednym z wiodących krajów w Europie pod względem zanieczyszczenia powietrza. Wpływa to nie tylko na środowisko, ale także na nasze zdrowie i samopoczucie naszych bliskich, w tym naszych dzieci i przyjaciół. Samochody również przyczyniają się do tego problemu ze względu na niewłaściwą emisję spalin. Istnieje jednak rozwiązanie - czyszczenie filtra DPF/FAP może pomóc poprawić tę sytuację. Nie tylko będzie to korzystne dla środowiska, ale także pozwoli zaoszczędzić pieniądze. Chcesz wiedzieć jak to zrobić?

Jakie rodzaje zanieczyszczeń zatrzymuje filtr DPF?

Filtr DPF zbiera drobne cząsteczki, składające się głównie z sadzy i szkodliwych tlenków metali, które powstają w silniku. Kiedy jeździmy agresywnie, wysokie temperatury pod maską generują znaczną ilość tych produktów ubocznych. W efekcie z czasem DPF/FAP ulega zapchaniu, a proces regeneracji filtra cząstek stałych powinien odbywać się częściej przy bardziej dynamicznej jeździe.

Jak można określić, kiedy konieczne jest czyszczenie filtra cząstek stałych?

Wymóg czystości zależy od stanu układu filtracyjnego. Samochody są wyposażone w czujniki, które wykrywają problemy z filtrem DPF/FAP. Jeśli poziom zanieczyszczeń przekroczy określony próg, zapalą się lampki ostrzegawcze. W tym momencie samochód sam zasygnalizuje, że nadszedł czas na wyczyszczenie filtrów cząstek stałych. Ponadto funkcjonariusze patrolu drogowego mogą nas również poinformować... Niewątpliwie zaniedbanie konieczności regeneracji filtra DPF może skutkować karami, w tym mandatami, a nawet konfiskatą dowodu rejestracyjnego pojazdu. Funkcjonariusze drogówki mają dostęp do specjalistycznego analizatora spalin, za pomocą którego badają układ wydechowy. Narzędzie to jest bardzo dokładne i nie da się go oszukać.

Nie należy jednak polegać na trwałym usunięciu filtra DPF.

Usunięcie filtra cząstek stałych może mieć poważne konsekwencje, zwłaszcza podczas jazdy za granicą. W krajach takich jak Niemcy czy Szwajcaria nieprzestrzeganie norm emisji spalin może skutkować wysokimi mandatami. W końcu kilka tysięcy złotych nie pojawia się tak po prostu, prawda? Ponadto policja może skonfiskować dokumenty samochodu, a nawet tablice rejestracyjne, zamieniając zagraniczną podróż w koszmar. A wszystko to tylko dlatego, że demontaż osprzętu wydawał się lepszą opcją niż profesjonalna regeneracja filtra cząstek stałych w warsztacie.

Jak wygląda proces regeneracji filtra DPF/FAP?

Profesjonalne czyszczenie filtra DPF i katalizatorów można zlecić wyspecjalizowanej firmie . Jest to jedyny sposób, aby zapewnić, że regeneracja DPF odbywa się w sposób przyjazny dla środowiska i bezpieczny dla samego urządzenia. W procesie tym wykorzystywane są nowoczesne rozwiązania wodne, w tym podwójny obieg wody ze specjalnymi i przetestowanymi preparatami. Pomaga to przywrócić właściwości elementów układu wydechowego i zapobiec zadławieniu samochodu własnymi spalinami. W niektórych przypadkach konieczna może być wymiana filtra DPF na nowy element, jeśli jest on zbyt zużyty, by regeneracja była skuteczna. Dotyczy to szczególnie kierowców, którzy przez długi czas zaniedbywali właściwą konserwację układu wydechowego. Zamiast regularnie przedłużać żywotność swoich filtrów cząstek stałych DPF FAP, w końcu wymagają one całkowitej wymiany. Koszt takich działań jest wyższy niż konserwacja zapobiegawcza.

Jaka jest cena regeneracji filtrów cząstek stałych?

W przypadku samochodów osobowych koszt regeneracji DPF wynosi zazwyczaj około 700 zł.

Rzeczywisty koszt może się jednak różnić w zależności od poziomu zapchania i rodzaju obecnych zanieczyszczeń. Ogólna zasada jest taka, że im mniej zapchane są podzespoły, tym częstsze czyszczenie i niższy koszt regeneracji. Ciężarówki, autobusy i ciągniki siodłowe mają różne typy filtrów cząstek stałych, wymagające większego nakładu pracy i użycia preparatów czyszczących. W związku z tym cena regeneracji filtrów DPF FAP dla tych pojazdów waha się od 600 do 1800 zł. Profesjonalne zakłady często świadczą dodatkowe usługi, takie jak inspekcja filtra za pomocą endoskopu czy wydruk wyników przepustowości, bez dodatkowych opłat. Ważne jest, aby unikać zakupu używanych filtrów cząstek stałych, ponieważ ich historia wielokrotnego czyszczenia i nieznany poziom eksploatacji mogą stanowić ryzyko. Z drugiej strony, nowe filtry DPF kosztują około 2000 funtów w przypadku samochodów osobowych i aż 10 000 funtów w przypadku ciężarówek. Dlatego w obu przypadkach regularna i dokładna regeneracja filtra cząstek stałych jest opłacalną inwestycją.