Czy w okresie zimowym wymagane jest stosowanie większej ilości paliwa w samochodzie Toyota na napęd hybrydowy?

Czy Toyota hybrydowa zimą więcej spala paliwa?

Korzystanie z samochodów hybrydowych staje się coraz bardziej powszechne w Europie, co widać po sprzedaży pół miliona pojazdów z takim napędem w pierwszej połowie 2021 roku. W mieście takie auta działają głównie w trybie elektrycznym, dzięki czemu są bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Ale czy korzystanie z nich jest równie opłacalne w czasie zimy?

Aygo X Undercover

Sposób, w jaki korzystamy dziś z technologii, drastycznie ewoluował w porównaniu z poprzednimi latami. Żyjemy w czasach, w których technologia jest integralną częścią naszego życia i jest wykorzystywana do wielu różnych celów. Stała się niezbędnym narzędziem do komunikacji, pracy, rozrywki i wielu innych celów. Postępy, które miały miejsce w ciągu ostatnich kilku dekad, były niezwykłe i zapewniły nam szereg nowych możliwości. Można śmiało powiedzieć, że technologia całkowicie zmieniła sposób, w jaki żyjemy i komunikujemy się ze sobą.

Niedawne badania przeprowadzone przez zespoły naukowe z Poznania i Krakowa wykazały, że samochody z napędem hybrydowym HEV spędzają 77% czasu jazdy w trybie miejskim z silnikiem elektrycznym. Przy odpowiednim stylu jazdy, tego typu pojazdy są w stanie osiągnąć bardzo niskie spalanie - nawet 3-4 litry na 100 km. Niektórzy obawiają się jednak, że zalety samochodów hybrydowych nie będą widoczne w temperaturach poniżej zera, ze względu na wrażliwość napędu elektrycznego. Czy można je uznać za uzasadnione obawy?

Jak działa hybryda w warunkach zimowych? Chłodne miesiące wymagają od wszelkich samochodów, bez względu na rodzaj napędu, specjalnej uwagi. Pojazdy hybrydowe HEV są wyposażone w oszczędny silnik spalinowy oraz w jeden lub kilka silników elektrycznych zasilanych akumulatorami Ni-MH. Zaletą tego połączenia jest to, że w przypadku łagodnej zimy silnik elektryczny jest pierwszy do włączenia, ponieważ jego budowa nie wymaga wcześniejszego ogrzewania. Dodatkowo, ogrzewanie samochodu zanim wyruszy się w trasę wydaje się bardzo komfortowym rozwiązaniem, takim jak usuwanie szronu z szyb. Co więcej, baterie w hybrydach są odporne na bardzo niskie temperatury, sięgające nawet -30°C, co zapewnia producent aut tego typu. W przypadku skrajnych warunków, inteligentny system włącza silnik benzynowy, który oddaje ciepło do systemu klimatyzacji.

Czy w zimie spalanie w samochodach hybrydowych jest większe? Zimą większość kierowców napotyka zwiększone zużycie paliwa w swoich samochodach. Przyczyną tego zjawiska może być wiele czynników, takich jak większe opory toczenia, włączone ogrzewanie samochodowe albo trudne warunki jazdy i spowolnienie ruchu w miastach. Większe zużycie paliwa w samochodach z silnikami spalinowymi wynika bezpośrednio z ich działania. Smary i oleje stają się gęstsze, co powoduje zwiększone obciążenie silnika i więcej energii potrzebnej do jego rozruchu i optymalnego działania w temperaturze od 80 do 90°C. W samochodach hybrydowych silnik spalinowy będzie pracował w trybie naprzemiennej pracy, co skutkuje wolniejszym nagrzewaniem się silnika niż w samochodach tradycyjnych, w których silnik pracuje w trybie ciągłym. Szacuje się, że w zimie spalanie samochodu hybrydowego wzrasta średnio o 15%, a samochodu z silnikiem spalinowym o 10%. Mimo to hybrydy wciąż są bardziej ekologiczne, ponieważ w trybie miejskim silnik elektryczny pracuje przez 77% czasu, bez względu na temperaturę otoczenia. Ponadto przy hamowaniu i jazdzie ze stałą, niską prędkością akumulator jest cały czas ładowany. Przyjmując, że samochód spalinowy zużywa 8 litrów paliwa, a hybryda 5, wciąż to oznacza zauważalne oszczędności i redukcję emisji.

Hybrydowe samochody są obecnie bardzo popularne w Europie ze względu na ich bezawaryjność i niezależność. Ich zużycie paliwa i emisja są niskie, a co więcej nie muszą być ładowane w trudno dostępnych miejscach, jak w przypadku samochodów elektrycznych. Są one często postrzegane jako technologia pomostowa między autami elektrycznymi i spalinowymi, ale nadal jest wiele prac nad zwiększeniem ich efektywności. Jednym z obszarów prac jest "odchudzanie" budowy samochodów hybrydowych. Aby to osiągnąć, firmy wykorzystują nowe technologie, takie jak ultralekkie tworzywo EPP. To wypełnienie siedzeń, drzwi i podsufitek znacznie obniża ciężar tych elementów, a także skutecznie zatrzymuje ciepło w kabinie. Z kolei zestawy akumulatorowe ze spienionego polipropylenu skutecznie chronią baterie przed czynnikami zewnętrznymi, przedłużając ich żywotność.

Czy Toyota hybrydowa zimą więcej spala paliwa?