Jakich problemów ze skrzynią DSG można się spodziewać po przejechaniu 150 000 km?
Skrzynie biegów DSG cieszy się dużą popularnością i jest montowana we wszystkich samochodach osobowych produkowanych przez koncern VAG, w tym Audi, Volkswagen, Skoda i Seat.
Chociaż jest znana ze swojej szybkości i wydajności, nie jest odporna na problemy. Problemy te pojawiają się zwykle po przejechaniu od 150 000 do 200 000 kilometrów. Jednak przy odpowiedniej konserwacji żywotność automatycznej skrzyni biegów można wydłużyć.
DSG wypada gorzej pod względem trwałości w porównaniu z przekładniami hydrokinetycznymi.
Różnica między tradycyjną automatyczną skrzynią biegów a DSG jest znacząca. W tej pierwszej przełożenia są zmieniane za pomocą sprzęgła i konwertera, podczas gdy najnowsze przekładnie hydrokinetyczne działają płynnie i bez zbędnych opóźnień. Wydajność zależy również od zastosowanego oprogramowania. Jeśli użytkownik będzie stosował się do zaleceń specjalistów, wspomniany wcześniej konwerter i sprzęgło mogą ostatecznie wymagać naprawy. W najgorszym wypadku regeneracja skrzyni biegów może kosztować około 3-4,5 tysiąca złotych. Dla porównania, starsze modele Mercedesa i Lexusa z lat 80. i 90. miały podobny mechanizm, który działał bez zarzutu przez 500-800 tysięcy kilometrów. Choć DSG oferuje szybsze osiągi, lepszą dynamikę i mniejsze zużycie paliwa, to już po kilku latach zaczyna sprawiać kosztowne problemy.
Skrzynia DSG, stworzona z myślą o wyeliminowaniu problemów powszechnie występujących w starszych konstrukcjach, oferuje wersje 6- i 7-biegowe.
W przeciwieństwie do tradycyjnych skrzyń biegów, DSG nie cierpi z powodu opóźnień podczas zmiany biegów lub redukcji biegów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł - jednego dla biegów parzystych i drugiego dla nieparzystych. W rezultacie następny bieg jest zawsze przygotowany, co prowadzi do szybszej zmiany biegów i płynnego dostarczania mocy do kół. W zależności od mocy silnika stosowana jest 6-biegowa lub 7-biegowa skrzynia biegów. Wersja 7-biegowa jest odpowiednia dla słabszych silników (do 250 Nm), podczas gdy mocniejsze są sparowane wyłącznie z 6-biegową skrzynią biegów. Oprócz szybkiej zmiany biegów, DSG oferuje również niższe zużycie paliwa w porównaniu do manualnych skrzyń biegów. Pomimo swoich zalet, prawidłowe funkcjonowanie DSG zależy od terminowej konserwacji.
Utrzymanie prawidłowego działania i otrzymywanie profesjonalnego serwisu ma kluczowe znaczenie dla żywotności każdej automatycznej skrzyni biegów, w tym DSG.
Przyspieszone zużycie sprzęgieł może wystąpić podczas ruszania z pełnego gazu, a zaniedbanie serwisu może skutkować podobnymi problemami. Podobnie jak w przypadku silnika, konieczna jest wymiana oleju odpowiedzialnego za smarowanie ruchomych części w skrzyni biegów. Chociaż niektórzy producenci mogą nie zalecać wymiany płynu przekładniowego, przekonanie to jest dalekie od prawdy. Sami producenci ściśle określają interwały wymiany dla skrzyń biegów. Wykonując tę usługę w automatycznej skrzyni biegów, wszystkie zanieczyszczenia są eliminowane, co ostatecznie przedłuża żywotność mechanizmu.
Volkswagen zaleca wymianę oleju w sześciobiegowych skrzyniach biegów z mokrymi sprzęgłami.
Usługa ta, dostępna w autoryzowanej stacji obsługi (ASO), kosztuje 900 złotych (600 złotych w niezależnym warsztacie) i zalecana jest co 60 000 kilometrów. Eksperci sugerują również wymianę oleju i płynu hydraulicznego mechatroniki w wersji siedmiobiegowej po podobnym okresie, co kosztuje około 500 złotych.
DSG - oznaczenia
- DL501 - 0B5 - S-Tronic
- DQ250 - 02E - DSG
- DQ200 - 0AM - DSG
- DQ500 - 0BT/0BH - DSG
- DQ380 - 0DE
- DL382 - 0CK
Czy po przejechaniu 150 000 km pojawiają się jakieś typowe problemy lub obawy dotyczące skrzyni biegów DSG?
Jak zapobiegać lub rozwiązywać potencjalne problemy ze skrzynią biegów DSG po przejechaniu 150 000 km?
Czy istnieje zalecana procedura konserwacji lub serwisu skrzyni biegów DSG po 150 000 km, aby uniknąć potencjalnych problemów?