Co najczęściej ulega awarii w Toyotach hybrydowych?
Mechanicy wskazują, że najczęściej spotykanymi usterkami w samochodach hybrydowych są te dotyczące akumulatorów, układu chłodzenia i zestawu baterii HV - które są bardzo kosztowne. Zarazem, wysoki poziom niezawodności tych pojazdów jest zapewniany przez producentów. Jednakże, głównie wypadki i niedopatrzenia właścicieli w serwisowaniu samochodów powodują potrzebę ich napraw.
Toyota Corolla 2023
Brak serwisowania jest najczęstszą przyczyną konieczności napraw hybryd. Przemijający czas może doprowadzić do uszkodzenia układu akumulatorów wysokiego napięcia, co wynika z zużytego filtra kanału recyrkulacji powietrza układu HV. W nowszych modelach są filtry, do wymiany których w autoryzowanym serwisie kosztuje około 100 zł, natomiast w niezależnym warsztacie - 50 zł. Kolejnym możliwym problemem jest rozszczelnienie się układu chłodzenia w falowniku, skutkiem braku wymiany płynu chłodzącego i kontroli szczelności. W ASO koszt naprawy wynosi 300 zł, a w niezależnym serwisie - 150 zł. Trzecim spotykanym problemem są usterki układu baterii HV, wywołane przez poprzednie.
Interwencja w przypadkach awarii wymaga zazwyczaj od 0,5 do 1,5 godzin. Natomiast naprawa w ASO może potrwać do 5 godzin, a w niezależnym serwisie 3 godziny. Koszt w ASO to ok. 9500 zł (części za 8500zł i 1000 zł za montaż). Kupno modułu baterii i jej montaż w nieautoryzowanym serwisie to koszt ok. 2800 zł. Regeneracja zespołu baterii kosztuje od 900 do 1200 zł. W ASO wymienia się cały zespół, natomiast w niezależnym serwisie tylko uszkodzone elementy.
Eksperci ProfiAuto Serwis widzą, że poziom wiedzy właścicieli pojazdów hybrydowych w zakresie ich serwisowania poza stacjami autoryzowanymi pozostaje niedostateczny. Niemniej jednak, regulacje unijne podkreślają, że kierowcy mają prawo do wyboru, w tym do naprawiania swoich pojazdów hybrydowych w serwisach niezależnych podczas okresu gwarancyjnego. Liczba serwisów świadczących takie usługi stale rośnie, co wynika z dużych wydatków na szkolenia i narzędzia diagnostyczne. Przy naprawach blacharskich należy przestrzegać określonych procedur i zasad BHP, a także sprawdzić ciągłość przewodów i izolację po zakończeniu naprawy. W najbliższych latach rynek serwisowania pojazdów hybrydowych będzie tworzyć zdrową konkurencję na linii Autoryzowane Stacje Obsługi a serwisy niezależne. Badania ankietowe przeprowadzone wśród mechaników w Polsce wykazały, że ceny napraw mogą się znacząco różnić nawet o trzy razy.